Nalazite se ovde:Naslovna » Друштво » СВЕТАЧНИК 28. МАРТ

СВЕТАЧНИК 28. МАРТ

28. март 2015. године

СВЕТИ МУЧЕНИК АГАПИЈЕ И ДРУГИ СА ЊИМ

Свети мученик Агапије и Публије, Тимолај, Ромил, два Александра и два Дионисија пострадаше у Кесарији Палестинској од кнеза Урбана, у време цара Диоклецијана. Сви седморица, осим Агапија, беху сасвим млади људи, а не беху још хришћани. Нити се икад крстише водом. Али њихово крштење би крвљу. Једног дана гледаху ових седам младића како муче хришћане, једне на огњу, друге на вешалима, треће пред зверовима, па видећи с каквим трпљењем хришћани подносе све муке, распалише се ревношћу за Христа, везаше сами себи руке наопако и тако везани дођоше пред Урбана говорећи: и ми смо хришћани! Ласке и претње Урбанове осташе узалудне. Младићима се придружи и угледни грађанин тога града, Агапије, који је и дотле доста страдао за Христа, и стане још већма распаљивати у њима веру и љубав ка Господу. Сви беху мачем посечени 303. године и преселише се у дворе Цара Небеснога.

СУБОТА ПЕТЕ СЕДМИЦЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА – ПОХВАЛА ПРЕСВЕТЕ БОГОРОДИЦЕ

У суботу пете седмице празнује се „Похвала Пресвете Богородице“ уз читање акатиста који је подељен на четири дела, услед чега се та субота назива такође „суботом акатиста“. Ова служба је установлена у спомен на више дозбављења Константинопоља од непријатеља заштитом и заступништвом Богомајке, Која се у акатисту зато и прославља као „Изабрана Војвоткиња“. Ово богослужење се назива „акатистом“, што на грчком значи „несједалан“, јер током њега није дозвољено да се седи. Није тачно познато ко је саставио овај акатист: једни га приписују хронографу из IX века Георгију Амартолу, други патријарху Сергију, који је живео за време цара Ираклија у VII веку, трећи преподобном Роману Слаткопојцу, а неки и патријарху Фотију. На дан суботе акатиста повечерје је мало и чита се у келијама као и полуноћница. Сам акатист се чита на јутрењу, из четири дела, замењујући обичне сједалне, кондак и икос. Први део почиње певањем кондака: „Взбраној Војеводје побједитељнаја“ и кађењем, при чему се приликом првог певања обавља кађење читавог храма, док се уз остала три дела обавља само мало кађење. Сваки пут се прочитају по три икоса и три кондака, а читање се завршава поновним певањем кондака „Взбраној Војеводје“. Ово јутрење завршава се певањем Великог славословља.

 

O autoru

Broj objavljenih članaka : 24419

Postavite komentar

You must be logged in to post a comment.

ТВ Галаксија 32

Scroll to top